2008-03-05

Skrämmande

Jag måste berätta för er vad som inträffade i lördags. Klockan 10.08 tog jag buss 2 till väla, för att jobba. Jag trodde att denna busstur skulle bli lika vanlig som alla andra bussturer, men så blev det inte. När bussen var på väg upp för hälsobacken kommer en 45 årig berusad man. Jag sitter relativt långt fram i bussen och plötsligt när han står lutad över busschaufören, drar han upp en pistol som han har i byxorna "där bak". Mitt hjärta, förmodligen som många andras hjärtan som satt på bussen slog hårt och snabbt. Jag har aldrig i mitt hela liv sett en pistol på 2 m håll, som någon hotar med!

Mannen hotar alltså den kvinnliga chauffören och jag känner mig stel i hela kroppen. Jag ringde direkt Fredrik (hur vågade jag?) och berättade hur det låg till. Jag frågade mig själv ifall jag skulle hoppa av men nej då skulle jag ju komma för sent till jobbet (varför brydde jag mig om det?)

Stel som jag var vågade jag inte röra mig ur fläcken, mannen skrek och röt längre bak i bussen, men jag hade inte mod till att vända mig om. En andra gång kom han fram och hotade.. vet egentligen inte vad han ville ha.. det var nog mest för att skrämma.. Det som mest skrämmde mig var att han inte alls hade kontroll över sig själv och vad han gjorde.

Som tur var hoppade han av vid St. Anna kyrka. Chauffören ringde polis och någon minut senare mötte vi upp dem. Jag vet inte ifall de fick tag på honom, hoppas det!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men vadå , har du och Fredrik gjort slut gumman?

Cornelia Svensson sa...

Nej! Jag och Fredrik har inte gjort slut :p